Piloten er iført styrthjelm og termotøj. Han skubber sin isbåd, også kaldet en skeeter, op i fart og hopper ombord. Vinden tager fat i sejlet. Farten tager til. Når isbåden farer hen over isen, lyder det som en bil, der kører på fælgene.
For at komme op i fart skal der være en god vind. Isen skal være flere tommer tyk og ryddet for sne, for i et godt blæsevejr kan der komme tryk på. Der verserer mange rygter om, hvor hurtigt de moderne isbåde kan skyde i fart. Det tal, de fleste holder sig til, er 84 mph (135,18 km/t) målt med GPS for nogle år tilbage ved Lake Wallenpaupac i Pennsylvania i USA.
Rekorden blev sat af en sceeter-klasse A, som er en enkeltsædet Formel-1 isbåd med et syv kvadratmeter stort sejl, ofte med cockpit og et aerodynamisk design bygget i stærke materialer som glasfiber, kevlar og kulfiber. Den største isbåd i verden finder man naturlig vis også her i Amerika. Båden hedder Taku, vejer 700 kilo og er 42 fod lang. Den har et lukket cockpit ligesom et F16 kampfly. Taku er ældre dato, men det var også de gamle isbåde, som var størst.
De store isbåde i 1900-tallet kunne tage helt op til 12 passagerer, de var bygget af træ og blev sat på isen tilrigget med både storsejl og fok. Og der var knald på de gamle slæder. På Hudson River i staten New York byggede man nogle giganter på 20 meter i længden og med storsejl på op til 90 kvadratmeter.
Træ-bådene skød selv ved svag vind en fart på over 100 km/t, så passagererne i toget inde langs bredden fik en hilsen med en viftende cowboyhat, når bådene overhalede toget og for af sted med vinden. Fuld fart frem over isen Det hævdes imidlertid, at amerikaneren
John D. Buckstaff har sat en fartrekord for isbåde ved at nå op på 230 km/t i en storm med en vindhastighed på 117 km/t. Det skulle være målt i 1938 på Lake Win…
Læs hele den spændende artikel her i magasinet
Flere klasser af isbåde
Klassen er inddelt i underklasser A, B og C. Alle med den ene begrænsning, at sejlet ikke må være større end syv kvadratmeter. Den moderne A-klasse er med enkeltsæde, mastehøjder op til ni meter og ofte med et lille bubble-cockpit, mens det aerodynamiske skrog er udført i materialer som kevlar og kulfiber. B-klassens væsentligste træk er, at den er tosædet med mastehøjder på 23-25 fod. Mens C-klassen er enkeltsædet med en mastehøjde op til 20,3 fod og tillige rummer one-designers som Nite, Renegade og J14, som også har deres egne løb i konkurrencer. One-design båden Nite blev udviklet i 1976. Den har et dobbeltsæde, glasfiberskrog og et sejlareal på 67 ft2 samt en kompakt letvægter, som har gjort den til en populær dagsejler i USA. Renegade er fra 1947, en slags forfader til skeeteren med et sejl på 67 ft2. Igen en letvægter, der som den ultralette 14 fod lange J14 samlesætsmodel kan transporteres på taget af en bil.
Verdensrekorden for hastighed for isbåde er sat til 135 km/t på Lake Wallenpaupac i USA. Men engelske Greenbird udfordrer nu med en fart på over 200 km/t